28.11.2022
AMBIENTOWE OPOWIEŚCI OD TOMASZA MREŃCY

„Torn Soundscapes” to czwarty autorski album Tomasza Mreńcy. W odróżnieniu od poprzednich wydawnictw, artysta publikuje tym razem zbiór autorskich motywów muzycznych, które zostały przygotowane do filmów fabularnych, instalacji artystycznych i spektakli teatralnych. Tym sposobem powstał bezkompromisowy materiał balansujący między ambientem, muzyką ilustracyjną, a muzyką eksperymentalną.

Album „Torn Soundscapes” od Tomasza Mreńcy tworzy 8 kompozycji, z których większość została w oryginalne napisana do filmów fabularnych, instalacji artystycznych i teatru. Wyrwane z  kontekstu zostały skomponowane na nowo, aby mogły funkcjonować w oderwaniu od obrazu i tworzyć całość jako album. Dopełnieniem wydawnictwa są również dwie zupełnie nowe kompozycje – „Painter” oraz „Haust”, do którego Mreńca stworzył własny wideoklip.

Kompozycje na “Torn Soundscapes” to motywy muzyczne, które pochodzą z nagrodzonych na wielu festiwalach filmów w Polsce i za granicą. Docenione były między innymi Nagrodą Specjalną na Festiwalu Filmowym w Gdyni (film „Skowyt”), Nagrodą dziennikarzy na festiwalu „Młodzi i Film” czy indywidualną nagrodą za Najlepszą Oryginalną Muzykę Filmową (film „Marzenia Samotnych Ludzi”) na festiwalu Bucharest Film Awards.

Tomasz Mreńca o „Torn Soundscapes”:
Tworzenie tego zbioru było czymś zupełnie innym niż praca nad moimi poprzednimi albumami solowymi. Było to działanie kilkuetapowe. Zostałem zaproszony do współpracy i skompomowałem muzykę do kilku filmów. Tworzyłem muzykę, która miała wzmocnić emocje bohaterów z ekranu. Nie bazowałem na odczuciach osobistych, tylko na tych zaobserwowanych u aktorów. Były to wyjątkowe filmy z pięknymi zdjęciami, nagrodzone na wielu festiwalach filmowych w Polsce i za granicą – początek mojej przygody jeżeli chodzi o komponowanie muzyki filmowej.

Drugi etap nastąpił po tym jak zdecydowałem się zebrać kilka utworów i wydać album. Postanowiłem jeszcze raz nad nimi popracować, poszukać wspólnego mianownika. Pozwoliłem sobie na przefiltrowanie kompozycji przez siebie, swoją emocjonalność. To była kilkumiesięczna praca która polegała także na szlifowaniu warsztatu kompozytorskiego i producenckiego. Utwory w większości rozwinąłem, poszerzyłem instrumentarium – fortepian, trąbka, perkusja, a także poprzez zaproszenie innych artystów do współpracy, sprawdzałem nowe możliwości jeżeli chodzi o kreowanie brzmienia skrzypiec czy nowo wprowadzonych instrumentów. Był to dla mnie okres eksperymentowania, analizowania zależności między dźwiękami chciałem sprawdzić, jakie uczucia wywołują. Badałem w jaki sposób moja muzyka działa z obrazem i bez niego.

To, że muzyka Tomasza Mreńcy bardzo dobrze współgra z obrazem potwierdziło ostatnio jury PL Music Video Awards, nominując teledysk do utworu „North Wind” w dwóch kategoriach – Extra oraz Ważny Przekaz. Zwycięzców konkursu poznamy 3 grudnia.





/ przeczytaj także

Posłuchaj „Prolog 5 minut”

/WIĘCEJ

„Spotkajmy się (Ban na sam na sam)” to nowy utwór Anieli, który powstał z myślą o świętach bożonarodzeniowych. Po wrześniowej […]

/WIĘCEJ

Pod koniec października Brodka wydała „Sadzę” – pierwszy od 12 lat po „Grandzie” autorski materiał po polsku. Minialbum, wyprodukowany przez […]

/WIĘCEJ

Julia Wieniawa zakończyła właśnie swoją pierwszą, klubową trasę koncertową, podczas której wystąpiła w pięciu największych miastach Polski. W ramach podsumowania […]

/WIĘCEJ